Van de Nederlandse mededingingsautoriteit NMa moest Talpa het belang van 26,7
procent in RTL Nederland afstoten om samen met de Finse uitgever Sanoma de
Nederlandse activiteiten van SBS over te mogen nemen. Geen probleem voor De
Mol, want hij heeft er een mooie deal van kunnen maken met RTL.

John de Mol mag dan wel vooral bekend staan om zijn televisie activiteiten,
zijn imperium reikt verder dan alleen de kijkbuis. Zeker nu hij In ruil voor
zijn belang in RTL Nederland radiozenders Radio 538, Radio 10 Gold en Slam
FM in zijn bezit heeft gekregen.

Radio-tycoon
Met de drie radiozenders is De Mol niet alleen een belangrijke speler in
televisieland, maar ook in het Nederlandse radiolandschap. Volgens de
laatste cijfers van het Continu
Luister Onderzoek
(CLO) hebben de drie Talpa-zenders gezamenlijk een
marktaandeel van 17 procent. Hiermee laat hij de Telegraaf Media Groep
achter zich. Haar Sky Radio Group komt met de zenders Sky Radio, Radio
Veronica en Classic FM niet verder dan 15 procent marktaandeel. Alleen de
publieke omroepen hebben samen een groter marktaandeel dan De Mol.

Internationaal is De Mol overigens ook geen onbelangrijke radiobaas. De
radiotak van Talpa, Talpa Radio International, timmert internationaal aan de
weg met zenders als Radio 100 FM in Denemarken.

Geen cash cow
Nu hoor je de kassa misschien nog niet direct rinkelen als je denkt aan het
runnen van een radiostation. De voornaamste inkomstenbron voor de meeste
zenders zijn advertenties en die inkomsten staan onder druk. Zo liepen de
opbrengsten van concurrent Sky
Radio Group
vorig jaar terug.

Talpa Music
Toch heeft Talpa alle reden om blij te zijn met de radiozenders. De Mol heeft
namelijk een belangrijk voordeel wanneer het op muziek aankomt: Talpa Music.
Dit bedrijf is de muziekuitgeverij binnen het Talpa concern en runt samen
met Sony platenmaatschappij 8 ball music. Tot de klantenkring van Talpa
Music behoren sterren als Jan Smit, David Guetta, Faithless en Burt
Bacharach.

Aangezien hij dus ook de rechten van veel artiesten beheert, levert hem dat
een voordeel op bij het uitbaten van een radiostation. Dat moet immers
rechten afdragen wanneer het muziek draait. En promotie van de eigen
artiesten via de eigen stations is uiteraard een koud kunstje.

Niet voor niets werd John de Mol eerder dit jaar uitgeroepen tot de machtigste
man in de Nederlandse muziekindustrie.

Cross geniaal
Bovendien draagt radio bij aan de crossmediale aanpak die Talpa aanhangt bij
het ontwikkelen van formats. Big Brother was bijvoorbeeld een succes
op televisie en op internet.

Een recenter voorbeeld van een crossmediaal concept uit de koker van Talpa is The
Voice
. Wanneer je op televisie een talentenjacht laat zien, is het
natuurlijk handig als je die talenten vervolgens een contract aan kan bieden
bij je eigen platenmaatschappij en vervolgens hun muziek weer kunt draaien
op je eigen radiostation.

Kortom: John de Mol heeft met de ruil van zijn belang in RTL Nederland voor de
drie radiozenders van de nood een deugd gemaakt.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl